Häromdagen sammanstrålade ett femtontal engagerade
skolmänniskor på restaurang Lokal 17, inne på Studio i Malmö, för att prata om skolans läromedel. Bland deltagarna fanns förlagsfolk,
skolledare, förvaltningschefer, skolutvecklare både innanför och utanför kommungränsen. Med
flera.
Inledningen hölls av Gleerups utbildnings VD Åsa
Steholt Vernersson. Åsa underströk betydelsen för förlagen att ha flitiga kontakter med skolans
fotfolk, framför allt lärare. Men också eleverna får nu vara med och lämna
feedback på förlagets produkter, en konsekvens av digitaliseringens
möjligheter.
Efter inledningen utbröt parallella samtal runt borden. Perspektiven och ingångarna var många. En tråd behandlade naturligtvis digitaliseringen. Ökar denna
genomgripande förändring betydelsen av läromedlen, var en fråga som
diskuterades.
Varför är staten så passiv när det gäller skolans läromedel, var
en annan. Vi var många i sällskapet som ställde oss frågande inför detta och
andra märkliga ageranden från statens sida. Varför gör inte svenska skolmyndigheter som de danska,
frågade någon. När läroplaner och kursplaner förändras där, bjuds
läromedelsproducenterna in för att det i god tid ska kunna utvecklas adekvata
läromedel. Den tanken tycks inte ha nått Sverige.
Ytterligare perspektiv i
samtalen rörde det ringa bidraget till läromedel i skolbudgetarna, samt etiska
aspekter i samband med förväntningar om allt enklare texter i läroböckerna.
Det var tredje gången som samtalsserien Arena för skolsamtal genomfördes.Tack alla ni som deltog! Vi ses
snart igen i nästa samtal om samhällets viktigaste institution – skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar