Under en längre tid nu har det svenska debattklimatet
recenserats och analyserats. Det har hetat att ”åsiktskorridoren” i svensk
politisk debatt är för trång m m. Frågan har funnits länge på agendan, men
nyligen hanteras den med större energi och med fler bekymmersamt veckade pannor
inblandade. En katalyserande händelse var DNs publicering av en annons om en
bok med invandringskritisk statistik. Vissa skulle säga att annonsen var
”rasistisk”. De stämplade DNs publiceringsbeslut som djupt omoraliskt, och den
stackars chefredaktören Wolodarski fick löpa gatlopp en tid.
Härom veckan fick vi en parallell i Svenska dagbladets
beslut att publicera en artikel av Politikens litteraturredaktör Jes Stein Pedersen,
om poeten Yahya Hassan och invandringsdebatten i Danmark. Vissa skribenter blev
mäkta irriterade över publiceringsbeslutet och Sandström fick rycka ut till
försvar – för publiceringsbeslutet. Det var återigen alltså inte sakinnehållet
som väckte upprördhet (jo, lite förstås) men i hög grad kom det att handla om
beslutet från tunga medier att släppa fram röster som ”stör”.
Jag har länge arbetat med ”kommunikationsklimatet” på
svenska arbetsplatser. Ofta möter jag en önskan att kunna kommunicera rakare,
öppnare. Något håller emot, rädslan för konflikter ibland, oro inför att såra
någon andra gånger. Representanter för kontinentala mentaliteter på svenska
arbetsplatser kan bli förvirrade och osäkra i det ”mumlandets kultur” som
råder. Eller så finner de att
deras normala samtalston tas för verbala angrepp.
Många historiker och etnologer har beskrivit dessa svenska
mönster. Etnologiprofessorn Åke Daun tillskriver svenskarna bland annat
följande drag, exempelvis i boken En stuga på sjätte våningen – svensk
mentalitet i en mångkulturell värld (Symposion 2005):
- Svensken undviker potentiellt känsliga ämnen för att inte
situationen ska bli obehaglig.
- Svensken räds konflikter och vill helst att vi ska uppleva
gemenskap och samhörighet.
- Svensken är inte road av konstfullt och nöjsamt
disputerande på samma sätt som i vissa kontinentala kulturkretsar.
- Svensken är en konkret och praktiskt lagd själ och
intresserar sig oftast inte för det alltför djuplodande – här stannar vi oftast
vid semesterplaner och renoveringsprojekt.
Källorna till Dauns och andra forskares analyser är ofta
invandrade, eller tillfälliga besökare som uttalat sig. Ett känt exempel är
Susan Sontag som i slutet av 1960-talet retade sig på svenskarnas
aggressionshämning.
Owe Wikström beskriver i boken Det bländande mörkret (Libris 1994) den svenska samtalskulturen på
följande sätt:
Man påstår att det som gör den svenska samtalskonsten så underlägsen
den europeiska är att svenskar aldrig talar essayistiskt, dvs på prov. Här
talas i sak, inte i princip. Vi berättar om vår resa till Korfu, men inte om
resandet, vi antyder att Perssons skall få barn, men talar sällan om kärleken,
vi nämner att gamle Lundström samlats till sina fäder, men vi talar ogärna om
döden.
Känns det bekant? Mina sociala sammankomster utmärktes i
alla fall länge av en betydande saklighet. Ett tag var det stört omöjligt att
slippa berätta om vilka renoveringsbehov som sommarstugan ägde, och hur dessa
skulle hanteras. Det har blivit bättre får jag säga. Kanske är det fortfarande
inte så populärt att öppna med döden, kärleken och konsten att resa, inte
alltför bryskt i alla fall. Men om man tar det lite försiktigt…
Måhända finns det ett samband mellan grundläggande
samtalskonventioner och debattklimatet i ett samhälle? Vi har svaga och
outvecklade traditioner och attityder till det livfulla disputerandet. Det där
vi bibehåller ett mått av respekt och ett hyggligt lyssnande, också när vi
tycker och tänker helt olika. Att stå ut med olikhet är ingen stark svensk
gren. Värderingar och ideologier har också svårt att göra sig gällande i svensk
debatt. Det är sakliga, rationella argument som gäller. Jag kan tycka att det
blir en smula livlöst…
Man kan hävda att politisk debatt bygger på att vi tycker,
tänker och värderar olika. Det är inte meningen att vi ska bli överens. Det är
inte heller så att det finns ”ett som är rätt”. I all ödmjukhet önskar jag mig
tydliga politiker och opinionsbildare – som är olika – för att jag själv ska få
hjälp att finna min egen position. Så att jag vet hur jag ska rösta, till
exempel. Jag tycker också att
allvarliga ideologiska debatter borde kunna föras med hyfs och åtminstone ett
uns av lyssnande, så att replikerna hakar i varandra och inte hela tiden blir
till minimonologer.
Alltså, gärna debatter som förs utan att man hemfaller åt
respektlösa brännmärkningar av allehanda slag. Det går att ha en tuff debatt
utan sådant. Begåvningen är kanske lite svag på den här punkten i vissa miljöer,
men på sistone tycker jag mig ana en förändring. Man får hoppas och tro.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar