Jag
hamnar halvt motvilligt i ett meningsutbyte om betygen i svensk skola. Det
bästa med dylika meningsutbyten är ju att man tvingas tänka igenom sina
argument och grundsatser och slipa på dem en smula. Inte helt förfelat alltså.
Meningsutbytet startade med en påståendet att politiker (läs Jan Björklund) inte
förstår sig på kausalitet. Av undertexten förstod man att politiker inte
lyssnar på forskarna, eller rättare inte gör som dessa säger! Jag har för egen
del uppfattningen att politiker ska syssla med politik, vilket är något annat
än vetenskap. Om detta och annat besläktat handlar följande text, med fokus på
den aktuella betygsdiskussionen.
Jag
försöker först hitta en början: det mest hörda argumentet för betyg är att de
behövs som urvalsinstrument. Det innebär att betyg behövs vid övergångar till
gymnasiet och till högre studier, det vill säga i åk 9 och i sista året på gymnasiet.
Betyg därutöver kan sägas sakna betydelse i detta perspektiv. För att motivera
betyg utöver detta krävs andra argument. Ofta hör man argumentet att eleverna
behöver ”övas upp”, en tid innan betygen verkligen betyder något. Därav betyg
även ett stycke före övergångarna i skolsystemet.
Men
betyg så tidigt som i årskurs fyra? Det är i denna fråga det blivit så upphetsat
de senaste veckorna. Och rätt förvirrat. Som vanligt i många svenska debatter
stannar det upp för tidigt, och perspektiv glöms bekvämt bort. Så också här,
menar jag.
Forskningen
om effekterna av betyg på eleverna är otydlig. Det finns indikationer på att
högpresterande elever gynnas medan lågpresterande missgynnas. Det finns helt
klart stora risker med betyg över huvud taget, det är ganska uppenbart. Det
handlar om stigmatisering m m. Skolverket har på sin hemsida goda
sammanfattningar av forskningsläget.
Det
finns sammanfattningsvis inga tunga argument för att betyg stärker inlärningen,
i alla fall inga baserade på empiriska forskningsresultat. Det gäller alltså
inte bara tidiga betyg som man lätt kan få för sig om man läser inspelen i
frågan. Det gäller betyg över huvud taget! Att skjuta in sig på att kritisera
betyg i årskurs fyra enbart, är därför en smula underligt. Mer logiskt är att
vara motståndare till betyg över huvud taget. Urvalsbehovet kan
tillfredsställas på annat sätt, betyg behövs strängt taget inte alls. Så skulle
man kunna resonera, inget konstigt i detta.
Vad
är då de tunga argument som ändå driver politiker att förorda betyg? Och som
får en massa andra människor över hela världen att gilla betyg? Varför har vi
och de flesta andra jämförbara länder infört dessa omfattande system? Vad
handlar det om?
Det
handlar kanske om information och kommunikation? Det handlar kanske om att en
siffra eller bokstav är enklare och snabbare att ta till sig, inom och utom
skolsystemet. Många är de lärare som ansträngt sig att nyansera och förklara en
bedömning för en elev och/eller förälder, bara för att upptäcka att det enda
som intresserar är siffran eller bokstaven. Undertecknad tillhör denna skara… I
och för sig inget att uppröras över, beteendet får anses vara mänskligt.
Ytterligare
en viktig aspekt på betygsättning kommer inte fram i debatten. Om en förälder
ställer frågan till guldklimpens lärare om ”hur det går för Kalle i skolan”, så
kan man teoretiskt sett vänta sig många olika typer av svar. Man kan lätt tänka
sig en kombination av uppmuntrande och, av mer eller mindre goda skäl,
undvikande svar (”Jo, på det hela taget går det nog fint…”). Man kan också tänka
sig ytterst specifika svar som bygger på tydliga kriterier (Kalle är inte
godkänd ännu på tre av fem kriterier i ämnets centrala innehåll och kommer inte
att få godkänt betyg om detta inte rättas till”).
I
det första fallet kan inlärningsproblem skylas över och leva kvar ostört högt
upp i skolsystemet, ända tilIs det är försent för skolan att göra något åt dem.
I det senare fallet är chansen större att det snabbt händer saker som gör att
eleven klarar sig.
I
det krisartade tillstånd som råder i svensk skola så är uppenbarligen många
skolpolitiker övertygade om att det behövs system som driver lärarna att svara
på det senare sättet, och omöjliggör för dem att svara på det förra. Det
innebär att betyg istället för att handla om inlärning handlar om lärarnas
arbetssätt och deras kommunikation med omgivningen. De viktigaste
beslutsfattare som tar emot lärarsignalerna är rektorerna. Eftersom alla river
efter begränsade resurser måste signalerna var mycket tydliga, om de ska leda
till handling – i det här fallet effektiva stödinsatser. Att nödvändiga
stödinsatser inte sätts in i tid, och att elever kan vandra genom skolsystemet
med otillräckliga kunskaper alldeles för länge, vet vi. Det har varit svensk
skolas svaga punkt i många år.
Mycket
tyder på att stora delar av den svenska lärarkåren inte vill sätta betyg och i
många fall anser att betygsättning innebär en form av kränkning av den växande
individen. Martin Ingvars rekommendation till lagstiftarna var att införa betyg
i årskurs fyra för att det skulle hjälpa fram en mer utvecklad
”bedömningskultur” i svensk skola. Min uppfattning är att ”bedömningskultur”
länge varit något artfrämmande för svensk skola, i alla fall på lägre stadier.
Stora grupper av lärare och andra skolansvariga, har haft och har fortfarande
uppfattningen att elever inte ska behöva bedömas över huvud taget, utan få lov
att utvecklas i egen takt på egna villkor. Det här var inget problem så länge
resultaten i svensk skola låg på en objektivt sett hög nivå. Där är vi inte
längre, och därför behöver skolkulturen förändras, tycks tunga politiska
krafter resonera. Men alla är inte förtjusta i förändringen, framför allt för
att det ställer nya och höga krav på lärarna. Det är lätt att förstå
frustrationen! Det är svårt och ångestladdat att sätta betyg, och det tar tid
när tid är en bristvara.
Men
debatten är märkligt befriad från dessa perspektiv. Kanske vågar inte våra
politiker säga sanningen, att det är detta det handlar om egentligen? Det som
mest förvånar i den senaste tidens debatt är ändå den plats som forskningen
fått i frågan. Att rekrytera Martin Ingvar var i sig naturligtvis ett
missriktat försök att komma undan en besvärlig debatt (”Här har vi minsann en
duktig forskare som har tagit ställning, lyssna bara på honom”). Det hjälpte nu
inte eftersom ”alla” andra forskare var emot betyg i åk 4. Folkpartiet gör
sedan förstås misstag nummer två, när man försöker lista den forskning som
talar för betygen. Och ser sig tvingade att ta upp en studie från 1930-talet!
Förutom
att perspektivet alltså var fel - det handlar inte om betygens effekter på
inlärningen – bör resonemanget snarare vara att forskningsresultat bara är en
utgångspunkt av många i så här komplexa frågor. Politiker ska naturligtvis inte
göra som forskarna säger. De ska efter bästa förmåga väga olika argument,
intressen, perspektiv och opinioner, sila det genom någon form av ideologiskt
raster och sedan presentera ett förslag. Olika politiker bör komma fram till
olika svar, precis så som landet ligger just nu. Vad ska vi annars ha dem till?
Att
irriteras över detta är mer än lovligt konstigt. Men många forskarreaktioner är
också förbluffande naiva: ”Man tappar nästan lite sugen som forskare. Politiker är
fullständigt immuna, de har sin ståndpunkt och det spelar ingen roll vad
forskningen säger. Det är banne mig ingen idé att beforska det här, för
politikerna struntar ändå i det. Betyg är någon slags ideologisk fråga.” (Sydsvenskan 30/1) Detta säger
betygsforskaren och professorn Christina Cliffordson. Välkommen till världen,
vill man säga.
På
samma sätt är det en smula märkligt att hävda att ”lärarna vet bäst” och ska få
avgöra övergripande systemfrågor. Lärarna sitter förvisso inne med ovärderliga
erfarenheter, men att lärarkåren, eller deras två stora fackliga
organisationer, ska ha avgörandet i sin hand i så här stora frågor, rimmar inte
med hur vårt samhälle är uppbyggt.
Det
vore en helt annan sak i ett decentraliserat system med helt självständiga och lokala
skolstyrelser. Där hade lärare i dialog med föräldrar och andra intressenter
själva kunnat komma fram till hur skolan skulle organiseras och skötas. Det är
inte alls ett dumt system, som bland annat hade inneburit att ”hundra blommor
skulle blomma” på skolområdet och elever och föräldrar hade haft fler
alternativ att välja på. Det hade då funnits skolor där man satte betyg på
lågstadiet, och skolor helt utan betyg. Men nu har vi inte ett sådant system.
Vi har ett hårt centraliserat system där ”pappa staten” avgör det mesta av
betydelse.
För
några veckor sedan fanns fortfarande en politisk majoritet i riksdagen för
införande av betyg i årskurs fyra. Detta har borgerliga skolpolitiker tyckt
länge, men inför en kritisk opinion börjar nu vissa svänga. Det handlar
sannolikt om politisk taktik snarare än om nya övertygelser i sakfrågan.
Det
svenska skolsystemets högsta representanter är kompromissande och taktiserande
politiker som bygger mycket av sina överväganden på kalkyler inför kommande
val. Att politiker använder den av väljarna högt skattade skolfrågan för
partitaktiska syften bör inte vara förvånande för någon vaken individ.
Och
slutligen, bara för att vara tydlig: frågar du mig kan vi avskaffa hela
betygsapparaten imorgon. Det skulle innebära en kreativ injektion till det
svenska utbildningssystemet som heter duga!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar