Vi erbjuder tjänster för skolan tillsammans, vilka man kan ta del av här.
Claes behandlar i dagens blogginlägg bedömningsstöd för lärare. Ta del av fler tankar från Claes på FB-sidan Hippocampus skolutveckling. Trevlig läsning!
Nu har det gått fem år sedan Sveriges lärare och skolledare
fick ta del av de beslutade nya kurs- och ämnesplanerna. Ett ambitiöst
implementeringsarbete har genomförts på många håll. På andra har det kanske
varit mindre ambitiöst, men de nya styrdokumenten får hur som helst anses vara implementerade.
Mycket sambedömning och konfererande har det varit och det ser nog i stort sett
ut som om Björklund lyckats i sin föresats att sätta ett ökat fokus på skolans
kunskapsuppdrag. Fler sjätteklassare lär sig idag mer. Det ser och hör jag på
många av de skolor jag haft kontakt med i mina uppdrag för Hippocampus
Skolutveckling. Det är dessutom
tydligare definierat vad det är de lär sig. Detta har dock skett till priset av
ökad elev- och lärarstress.
I publikationen Skolreformer
i praktiken redovisar Skolverket resultatet av en ambitiös uppföljning av
2011 års grundskolereformer, det vill säga de nya läroplanerna och den nya
skollagen. Både enkäter och
intervjuer på ett stort antal skolor analyseras och det går att hitta mycket av
intresse för alla oss som varit med och påverkat och påverkats av reformerna. Det
gäller till exempel de nationella proven, tröskeleffekter mellan betygssteg, det
centrala innehållets roll eller effekterna av de nya skrivningarna i skollagen.
Ett ledord för reformerna var ”tydlighet” (eftersom
läroplanerna från 90-talet beskyllts för just otydlighet) och de allra flesta
lärare i studien håller med om att ökad tydlighet faktiskt har uppnåtts. Detta
är förstås glädjande. Men, en stor majoritet av de lärare som uttryckt
synpunkter kring betygssättningen önskar sig hett fler och tydligare bedömda
elevexempel. Och detta är inget nytt. Det var önskemål som regelbundet kom till
Skolverket redan 2009 och 2010 från de skolor och lärare som deltog i
remissomgångarna.
För grundskolans del finns det i vissa ämnen
kommentarmaterial kring kunskapskraven och en del annat stödmaterial som kan ge
lärare visst stöd i bedömningen av sina elever. För teknikämnet finns till
exempel ett material som tar sin utgångspunkt i en ”portfölj” av
teknikuppgifter som elever arbetar med över tid och som bedöms av en lärare.
Samma elevarbete bedöms sen av en annan lärare och ytterligare en osv och i en särskild
algoritm ordnas sen de olika bedömningarna så att av de hundratals bedömda
elevarbetena och de tusentals bedömningarna, ett mönster kan framträda; Så här
ser ett elevarbete på t.ex. nivån C ut.
Detta är en början till en praktik som
innebär att tekniklärare i hela Sverige kan göra likvärdiga bedömningar
av elevarbeten för några förmågor i ett ämne. Inom just detta ämne kommer det
att behövas fler liknande ansträngningar under de kommande åren.
Detta är ett stort arbete men det måste göras. I de flesta
ämnen famlar nämligen många lärare fortfarande. Bristande
likvärdighet råder på en del skolor och i de
flesta kommuner men framför allt nationellt. Det är mycket otillfredsställande
för lärare som vill göra sitt jobb rättssäkert och rättvist. Det är negativt
för lärares professionaliseringssträvanden att inte kunna ge rimligt raka
bedömningsbesked till elever och föräldrar som håller för en jämförelse med en
annan skola. Och det är direkt orättvist för elever som utsätts för en
myndighetsutövning som i detta avseende är uppenbart godtycklig.
Därför är det nu dags att kräva att det tas ett samlat grepp
för alla ämnen i grundskolan, som ger lärarna stöd för nationellt likvärdiga
bedömningar och betyg i alla ämnen. Motståndarna till detta brukar säga att bedömda elevexempel
blir alltför normerande. Men poängen är ju just att de ska vara normerande.
Visserligen kan det vara problematiskt med få normerande exempel men det är
ofrånkomligt att materialet i början av ett utvecklingsarbete är begränsat. Efterhand
kommer det naturligtvis att finnas mer. Hade vi startat 2011 hade vi nu haft
ett rikt material. Börjar vi nu kan vi vara på en bra nivå 2020. Färdiga blir
vi dock aldrig.
I april 2016 kommer Skolverket att redovisa en utvärdering
av hur införandet av tidigare betyg har påverkat eleverna i åk 6 och åk 7.
Denna kommer sannolikt att visa på att både elever och lärare menar att
förändringen lett till ett stärkt kunskapsfokus
och en ökad tydlighet för eleverna. Låt vara till priset av en känsla av ökad
stress. Men att förvalta detta positiva resultat kommer då att vara av ännu
större betydelse. Fler elever än på mycket länge får betyg. Behovet av att de
blir rättssäkra och likvärdiga är därmed också större än någonsin. Ge lärarna
det stöd de behöver!
Tyvärr är läget för gymnasieskolan inte alls bättre. Snarare
tvärtom. Där finns ännu färre ansatser till bedömningsstöd med elevexempel. Vi får se fram emot den kommande utredningen
om ämnesbetyg som är på väg och som kanske adresserar problemet.
Som läget är nu gäller alltså både för grundskola och
gymnasium: Sveriges lärare behöver hjälp!
Claes Andersson
Malmö, januari 2016
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar