Sverker Sörlins bok om bildning - Till bildningens
försvar - den svåra
konsten att veta tillsammans (Natur & Kultur, 2019) -
skrevs innan coronan slog till (Se tidigare blogginlägg här: Saknar vi bildning?). Jag undrar hur Sörlin hade resonerat. Är det
ett Sverige präglat av bildning som tar sig an pandemins utmaningar? Nej, det
skulle han nog inte gå med på. Hade han varit nöjd med graden av bildning i det
svenska samhället hade han inte skrivit boken. Hur märks det då - om alls - att
vi lider av bildningsbrist, när vi tar oss an virusutbrottet?
Kanske hör dessa ting inte alls samman på något vis. Men dessa dagar är det ju omöjligt att
funderar på något över huvud taget, utan att samtidigt tänka på coronan.
Sverker Sörlins bildningsbegrepp har också starka kopplingar till vissa grundläggande
kvaliteter i samhället, eller kanske snarare kvaliteter hos dess ledande
aktörer. Därför känns det inte bortkastat att koppla bildning till det som nu
sker.
Möjligen kan man peka på
bristen på nyanser eller perspektivrikedom när det gäller medierapporteringen
och det offentliga samtalet som ett tecken på bristande bildning? Något är i
alla fall en smula galet. Jag vet inte hur andra fungerar, men själv har jag
för länge sedan tappat intresset för den alltför ensidiga fokuseringen på
skyddsmasker av olika kvalitet, statistikdiagram, svenska respektive
icke-svenska strategier och Anders Tegnells persona eller kompetens.
Poängen är inte att ovanstående är ointressant eller
oviktigt. Poängen är att det finns annat som också är viktigt. Vi ska inte
överdriva, det finns goda exempel i medier och offentlighet på annan tematik
och det finns också goda kunskaper på sina ställen. Sveriges radios och
Sveriges televisions många specialprogram innehåller mycket som hjälper oss
förstå och hänga med lite mer på djupet.
Men i många dominerande medier, och inte minst hos det
politiska etablissemanget är ytligheten och perspektivfattigdomen beklämmande. Ännu
mer nedslående är väl forskningsdiskussionen om olika strategier i corona-bekämpningen.
Personangrepp, rena hot och försök att tysta meningsmotståndare ger knappast en
bild av ett bildat debattklimat.
Åter till bildningen hos Sörlin. Här ett försök till sammanfattning
av hans omfattande definition av begreppet:
Bildningen…
-
bygger på kunskap, särskilt sådan som är
väsentlig för att hålla ihop oss som samhälle
-
omhuldar kunskap som kollektiv egendom, även
om denna inte är enkel att definiera
-
hyser respekt för kunskap, fakta och sanning
-
söker djup och försöker undvika ytlighet
-
intresserar sig för den historiska kontexten
-
hyllar kritiskt tänkande
-
odlar gott omdöme
-
tar samhällsansvar
-
förutsätter etisk och moralisk medvetenhet
-
står upp för demokratiska värden och
mänskliga fri- och rättigheter
-
odlar och tar ansvar för den ”etiska miljön”
i ett samhälle
Nog kan vi uppfatta flera ledande företrädare för
exempelvis Folkhälsomyndigheten, som bildade, när vi lyssnar på dem dessa dagar.
Lite mindre bildat känns många reaktioner på Folkhälsomyndighetens arbete,
särskilt dem som flödar över i sociala medier. Här märks tydligt istället
mycket av det som Sörlin är bekymrad över: bristen på kunskap och bristen på
respekt för den, till exempel.
Sörlin är som sagt bekymrad, vilket framgick redan av det tidigare
inlägget utifrån hans bok. Vi glider isär, menar han. Vi värderar inte lika
längre, det vill säga vi gör alltmer olika bedömningar om vad som är viktigt.
Individualismen har brett ut sig på bekostnad av kollektiva (samhälleliga)
perspektiv. Med Sörlins ord, riskerar friheten i sin renaste form ”att skapa
människor som blir inåtvända och självupptagna i sina val”. På sätt och vis
kanske corona-utbrottet stärker oss som samhälle, som kollektiv? Och därmed
stärks de krafter som Sörlins efterlyser? Så kan det definitivt vara, men
samtidigt är det många faror som lurar på oss och som blir tydliga dessa dagar.
Vi har nu under några veckor sett en repression breda ut
sig i våra samhällen, som slår alla rekord. Enligt debattörer i Italien, ett av
de hårdast drabbade länderna, går de repressiva och inskränkande åtgärderna
mycket längre än dem som gällde i landet under fascismen eller andra
världskriget. Vi tycks vara - många av oss, inte alla - beredda att kompromissa
bort en stor del av det som vi betraktar som grundläggande fri- och rättigheter
och fundamenta i ett demokratiskt samhälle. På radion hör jag om olika
EU-länders förslag att det bara ska släppas in ”rena” turister i sommar,
människor från de länder där corona-bekämpnngen gått bäst. Övriga ska stängas
ute.
Den nationella chauvinismen och de statliga ingreppen i
våra demokratier förskräcker. Jag
tror vi kan använda Sörlins begrepp ”etisk miljö” för att förstå vad som
riskerar att hända i coronans tid. Begreppet hämtar han från den brittiske
moralfilosofin Simon Blackburn, som han lärde känna i Cambridge på 00-talet.
Blackburn har i en rad böcker undervisat en bred publik om olika filosofiska
spörsmål.
Centralt hos Blackburn är hur handlingar av olika slag
bygger på kunskap och värderingar.
Begreppet ”etisk miljö” betecknar de ramar för handlandet
som existerar i ett samhälle vid en given tidpunkt. Vissa handlingar faller
utanför ramarna och fördöms, eller beivras av ordningsmakten eller förses med
ett socialt stigma. Den etiska miljön är bräcklig, vi bör vara försiktiga med
hur vi hanterar den. I det samhälle vi bygger just nu, i corona-tider, begravs
människor i massgravar utan ceremonier och deltagande anhöriga. På vissa
vårdhem dör åldringar nu långsamt, genom en statligt sanktionerad social
exkludering, som upprätthålls av ytterst förnuftiga, medicinska skäl. Ingen,
eller alltför få, bryr sig om detta eller tycker att det är fullt rimligt.
Vi håller på att etablera en helt ny ”etisk miljö”, som
möjliggör handlingar som vi i en annan kontext hade beskrivit som yttersta
barbari. Ytterligare en filosof kan nämnas i resonemanget. Han refereras inte
av Sörlin, men är högaktuell i sammanhanget. I det corona-drabbade Italien
sitter den 77-årige filosofiprofessorn Giorgio Agamben och konstaterar
normaliseringen av undantagstillståndet. Hans kontext är de statliga
reaktionerna på olika exceptionella händelser alltsedan den 11e september.
Länge har staternas legitima grund för undtantagstillståndet varit den
internationella terrorismen. Nu är
det någonting annat.
Man kan allvarligt fundera över neologismen ”social
distansering”. Det är så snyggt och ”vetenskapligt” i sin yttre form. I sin
inre mening rymmer begreppet den mänskliga gemenskapens död.
Det är inte bara åtgärderna för sig själva som
förskräcker. I nästan än högre grad går det att uppröras över åtgärdernas
hantlangare. Man baxnar när man ser populistiska politiker som med stolthet
förkunnar den ena inskränkningen i medborgarnas liv efter den andra. De borde
skämmas, för sina tilltag. Därför att de hotar den etiska miljö som är den
bräckliga grund som våra demokratiska samhällen bygger på. Bristen på historisk
medvetenhet och kontext hos våra politiker tycks närmast total.
Jag tror tyvärr tendensen är att de krafter Sörlin fruktar
som mest, tar överhanden i coronans tid. Bildningens krafter kan inte stå emot.
Så går det när medborgarna är rädda. Och när de som har gjort dem rädda inte
förstår sitt ansvar, eller ens orkar reflektera över de större sammanhangen.
Brist på bildning? Det känns som en fruktansvärd underdrift. Det är en
obehaglig tid att leva i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar