Alla som intresserar sig
för resultatutvecklingen i den svenska skolan sitter på helspänn idag. Om en
liten stund presenteras nämligen resultaten från den senaste PISA-undersökningen
om ”problemlösning i grupp” (collaborative problem-solving – kolla här).
Många engagerade
skolmänniskor har pendlat mellan hopp och förtvivlan de senaste åren. Nu får vi
återigen bränsle till debattbrasan – den debatt som handlar om vad som gått fel
respektive vad som bör göras för att förbättra den svenska skolan.
Per Kornhall har hållit en närgången och kritisk blick på
det svenska skolsystemet de senaste åren. Jag inledde min hösttermin med att
läsa hans bok Barnexperimentet från
2013 (Leopard förlag). Det är ingen vacker historia, om man säger. Trots att
han bemödar sig om en konstruktiv och hoppingivande disposition, så slutar
åtminstone min läsning i mörker. Kornhall börjar med ”Oro”, där han går igenom
alla objektiva fakta som de senaste åren beskriver utvecklingen. De är 30 sidor
av skolhistorisk golgatavandring.
Sedan kommer ”Vanmakt”, där han analyserar
orsakerna och bakgrunden till den olycksaliga utvecklingen. Så kommer han till
”Hopp”, där goda exempel och inhemsk och internationell forskning refereras,
som pekar mot att det går att vända en negativ spiral till en positiv, och det
på ganska kort tid. Avslutningsvis skriver han under rubriken ”Vad ska vi göra”
fram ett helt skolpolitiskt program som han argumenterar för.
Det goda med Kornhalls bok är att han baserar alla sina
resonemang i sakliga förhållanden med koppling till forskning. En av hans
huvudsakliga kritikpunkter är just bristen på forskningsanknytning eller
basering i beprövad erfarenhet, beträffande alla de reformer som drabbat skolan.
Allt sammanfattas i bokens rubrik – Barnexperimentet. För det är vad det
svenska samhället har genomlidit de senaste decennierna – ett intensivt
experimenterande på mycket lös grund, med det mest ömtåliga vi har – våra barn. Frågar du mig, så vill jag påstå att detta fortsätter, numera med digital teknik som främsta utgångspunkt.
Ska man vara kritisk mot något i Kornhalls bok är det möjligen
utelämnandets problem som blir aktuellt. Han skulle kunna sätta in
reformverksamheten i en större samhällelig kontext, för att göra den mer
begriplig. Som det nu är framträder den historiska exposén delvis som ett
mysterium. Men det är att vara njugg inför en bok som på ett effektivt sätt gör
sitt jobb.
Under den tid som gått sen Kornhall publicerade sin bok och
krissignalerna om svensk skola har fortsatt, har en del hänt. Statliga åtgärder
och en växande lärarbrist har lett till i vissa fall ordentlig förbättring av
lärarlönerna. Man kan notera att majoriteten av skolans huvudmän inte visat nåt
intresse för denna avgörande, strategiska åtgärd. Vissa kommuner började på
egen hand höja lönerna, men den stora majoriteten saknade vilja och/eller
förmåga på denna punkt.
Till åtgärderna hör också tillsättandet av Skolkommissionen, som lämnade sitt slutbetänkande i maj 2017. Det var en expertkommission
som hade till uppgift att verkligen gå till botten med de svenska skolproblemen
och föreslå åtgärder. Deras arbete är nu ute på remiss. Samtidigt har redan
vissa delar av kommissionens förslag antingen avfärdats eller gjorts till
konkret politik.
De som kan och bör se den svenska skolkrisen, och vidta åtgärder för att
komma till rätta med den, är förstås människor med övergripande ansvar –
rikspolitiker, myndighetsfolk och fristående experter. Frågan är om kraften i
deras styrning räcker för att komma förbi motstånd och allmän tröghet i
systemet.
Det finns ett antal faktorer som tyvärr pekar mot att svensk skola - som system - inte klarar av att vidta nödvändiga förbättringsåtgärder. Mer om detta i kommande inlägg. Jag skulle vilja vara mer hoppfull än jag är, denna dag. Kanske ljusnar det något om en liten stund, när resultaten från PISA kommer. Eller så väntar ännu en ”PISA-chock” för den svenska skolan. Låt oss vänta och se.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar