Att belysa skolan ur ett organisatoriskt perspektiv blir allt mer aktuellt. Ett exempel är organisationsforskaren Jan Löwgren som skriver i Svenska Dagbladet den 7 juni, att systemet med förstelärare i skolan bör avskaffas. Argumenten är
att systemet bär på risker och att det inte självklart utvecklar skolan.
Löwgren hyser sen många år den klart fruktbara uppfattningen
att skolor bör förstås som de organisationer de är, och att tänka monolitiskt
kring skolan som ett enhetligt system med samma behov överallt, leder fel. ”One
size fits all” bör bannlysas, menar han, och det är lätt att hålla med honom.
I nästa led i resonemanget drar Löwgren plötsligt slutsatsen att systemet med förstelärare bör avskaffas. Det är lite förvånande att en organisationsexpert föreslår detta. Han känner förstås till all den osäkerhet, frustration och energiförlust som stora strukturella förändringar innebär, för att inte tala om de stora informations- och kommunikationsbehov som skapas.
Man bör undvika att behandla skolan med den ryckighet som
skulle bli konsekvensen av hans förslag. Samma problem är det att föreslå en
skrotning eller förändring av det nyligen införda legitimationssystemet, när
det knappt har hunnit etablera sig.
Vad värre är undviker Löwgren att beröra reformens bakgrund
och flera av dess syften, vilket är märkligt. Han undviker att berätta att det
är mot bakgrund av ett misslyckande som reformen med förstelärare kommit till. När
det gäller förstelärarsystemet är det staten som agerar i en situation där
huvudmännen inte förmått eller velat agera. Bara ett fåtal kommunala huvudmän
hade före reformen lyckats differentiera lärarlönerna så mycket att de högst
betalda och skickligaste lärarna tjänade riktigt bra.
Löwgren undviker alltså att ta upp ett tungt grundargument
för reformen: det måste bli tydligt att det går att tjäna riktigt bra som
lärare, för att de bästa ska lockas till utbildningen och yrket, och sedan förmås
att stanna kvar. Varför undviker Löwgren det här perspektivet?
Förstelärarreformen har inte implenterats särskilt bra på
många ställen, det är en uppfattning man kan hålla med Löwgren om, och också
något som fångas av uppföljningarna. Men att därför komma fram till att den ska
avskaffas är konstigt.
Jag vill påstå att orsaken till problemen med att
implementera förstelärarsystemet är just dem som Löwgren själv har pekat ut i
sin forskning: ett omoget organisationstänkande och ett svagt
organisationsledarskap. Man är rädd för de spänningar och konflikter som kan
uppstår när man inte förberett implementeringen på ett genomtänkt och bra sätt.
Man har inte förstått att genomförandet måste formaliseras ordentligt med
uppdrag, kriterier, funktionsbeskrivningar m m. Innan man skrider till verket!
Men sent ska syndaren vakna. Många huvudmän bygger i efterhand på med både
utbildningsprogram för förstelärare och med tydliga uppdragsbeskrivningar.
Differentieringen av lärarkåren är en pågående process som
behöver formaliseras – i rimlig omfattning. I det sammanhanget är både
förstelärarsystemet och tanken på ett assistentlärarskap (lärarassistenter) viktiga
inslag. Det går inte att vända tillbaka till ett system där alla är lika och
har ungefär samma lön. Löwgren förvirrar mer än han klargör med sin artikel.
Vad är det egentligen för skillnad på ”karriärmöjligheter” som lärare sägs
efterfråga och ”karriärtjänster”, som de påstås rata? Likadant med skillnaden mellan
”intressanta uppgifter” och ”formaliserade utnämningar”: dikotomin förvirrar
bara. En reell ”karriärmöjlighet” måste givetvis formaliseras om den ska kunna
hanteras systemiskt, med önskvärd tydlighet och transparens för alla inblandade.
Förstelärarreformen behövs och kan utvecklas. Att avskaffa
den nu skulle vara att stadfästa en svensk ”hattighet” och ”impulsivitet” på skolområdet som
har varit oerhört skadlig för skolorna och för samhället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar