En första genombläddring av den nya boken Interaktiva medier och lärandemiljöer
(red. Elza Dunkels & Simon Lindgren, Gleerups utbildning, 2014) bådar gott.
I förordet slås en ödmjuk ton an redan från början. Man vill inte bidra till
den ”märkvärdifiering” som omger frågan om den digitala teknikens betydelse för
skolan. Det tror jag är klokt och rätt. Begreppet hämtas från Erik Fichtelius
som under ett seminarium hävdat att skolan aldrig kommer att bli digital och
att det inte heller är målet.
Det uttalandet kräver förstås tolkning, vilket inte förordet
försöker sig på och inte heller jag i denna korta text. Jag är dock övertygad
om att ”digitaliseringsdiskursen” krånglar till skolutvecklingen, då den på
många sätt definitivt gör sig ”märkvärdig”. Tyvärr har detta pågått i många år,
enligt mitt förmenande, och det fortsätter…
Hursomhelst får vi veta att boken är ett försök att lämna
konstruktiva bidrag till en nödvändig utveckling. Digitaliseringen av samhället
är ett faktum, skolan och dess personal måste förhålla sig. ”En lärare som inte
har interaktiva medier i sin repertoar har färre valmöjligheter” – ett enkelt
faktum som de flesta bör kunna hålla med om.
Alltså utlovas goda exempel på praktiska tillämpningar i
klassrummet, forskarröster om moderna mediers relation till lärandet, samt
överblickar från några som bevakar de övergripande utvecklingslinjerna,
nationellt och internationellt.
Många teman känner vi förstås igen från de senaste
årens utveckling: Öppna gratisutbildningar (MOOCs), definitionen av ”digital
kompetens”, spel och ”spelifiering”, sociala sajters roll i lärprocessen,
elevpubliceringar, skärpt fokus på källkritik, frågor om äkthet och frestelsen
i att ”klippa o klistra, litteraritet genom spel och TV-serier, m m. Här står
vi och kan inte annat, som sagt. Samtliga dessa perspektiv och ingångar kommer
sannolikt att stå i centrum för utvecklingen och samtalen i många år än.
Det känns spännande att läsa vidare! Men, jag kommer att
göra det med kritisk blick, av både allmänna och specifika skäl. Anledningen
till det senare härrör från några av redaktörernas lite uppseendeväckande
formuleringar i förordet, bland annat att ”dagens skola uppvisar många likheter
med gårdagens” (rad 2!). Formuleringen är en truism och dessutom våldsamt
tröttsam om man frågar mig. Den används gärna av inbitna teknikromantiker, men
också av moderniseringsivrare av mer allmänt slag, som fortfarande tror på
inlärningsrevolutionen och/eller att vi ingenting lärt under århundraden av
västerländsk skolutveckling. Det vill säga, att om vi bara gör ”rätt” så kommer
vi att kunna säga adjö till allt var svett, möda och ansträngning heter i
inlärningssammanhang. Det är bedrägliga tankar som inte gagnar den seriösa
diskussionen om skolans utveckling.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar