De senaste åren har svenskarnas läsning uppmärksammats allt
oftare. Efter att ha varit ett av de mest tidningsläsande folken i Europa har
nu väldigt mycket förändrats. Den läsande familjen har blivit den surfande familjen, för att använda en fras från tidigare debatt. Till detta bör kanske läggas att vi i hög grad blivit det lyssnande folket. Det är ett lyssnande som gärna sker i egen, privat bubbla, med lurar i och för öronen.
Huruvida svenska elevers försämrade skolresultat har en koppling till ändrade läsvanor, är väl fortfarande en sak som behöver beforskas. Att svenska barn och ungdomar radikalt har förändrat sina läsvanor är dock ett faktum. Digital läsning dominerar för väldigt många unga, och tar allt mer överhanden i skolan.
Torsdagskvällens omgång av Arena för skolsamtal inleddes av
Eva Wennås Brante (Malmö universitet)
med resonemang och forskningsresultat kring just digital läsning. Flera
av resultaten är viktiga och bör rimligen leda till kritiska reflektioner i alla utbildningsmiljöer. Några av dem var:
- Att läsa på papper ger en djupare läsförståelse
- Att läsa digitalt (i typiska multimediala
digitala miljöer) är en kognitivt mer ansträngande uppgift än traditionell
läsning
- Det finns en tendens att överskatta sin
läsförståelse vid digital läsning
Det efterföljande samtalet fokuserade bland annat på hur vi
når en tillräcklig nyanserad förståelse för olika former av läsning. Att lyssna
är nåt annat än att läsa, att läsa på skärm är inte samma sak hela tiden, vad
förväntar vi oss egentligen att elevernas läsning ska ge - dvs varför läser vi, hur kan medvetenhet
och kunskap om lässtrategier utvecklas ytterligare i skolmiljön?
Eva Wennås Brantes reflektioner handlade bland annat om att
vi både behöver mer forskning och ett mer fokuserat samtal om olika
lässtrategier. Vi vet för lite och vi pratar för lite.
Samtalet under kvällen var dock engagerat och energiskt – gruppen omfattade lärare, rektorer, utbildare, forskare, myndighetspersoner, förvaltningschefer och förlagsfolk - en bra blandning. Tack till er som deltog!
Arena för skolsamtal kommer att återkomma till läsningens betydelse längre fram. Håll utkik! Skicka en intresseanmälan så håller vi dig informerad!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar